De pers

over de componiste Van de Kasteelen

'The meeting / Mary and Elizabeth I'

De secondanten van de koninginnen, uitgedrukt door instrumenten die toen niet bestonden, maar uitstekend in het geheel passen, muzikaal goed aansluiten bij de text. Het is doodstil als 'you freeze my tears' wordt gezongen en beledigingen klinken als mokerslagen.
2007 Noordhollands Dagblad - Leonie Groen

Een strijd tussen Koninginnen, uitgevochten op hoog muzikaal niveau. Met vloeiende, dwingende structuren en specifieke instrumenten, zoals basklarinet en bas saxofoon geeft van de Kasteelen vorm aan deze tragische ontmoeting.
2007 NRC - Kester Freriks

 

Steek van een schorpioen

Slepende lyriek in ‘Steek van een schorpioen’. Met een dunne, doorzichtige orkestbehandeling vol expressieve, solistische momenten klinkt hier de muziek van een componiste die weet hoe ze elk instrument moet laten zingen.
1997 Eindhovens Dagblad - Jo Sporck

 

Los Heraldos

"Dan zit er opeens een chachacha in". Haar muzikale taal is – denkt ze – aan niemand schatplichtig. Maar ze houdt veel van Mahler, Messiaen, Boulez. Bernd Alois Zimmermann, Maderna en Berio. De emotie van Mahler draag ik als gevoel met me mee... "Dit is mijn derde opera en ik slaag er steeds beter in de kern van een instrument naar voren te halen".
6 januari 1994 Parool - Benthe Helene van Lambalgen

Los Heraldos is een krachtige opera, zowel qua enscenering als qua muziek.
7 januari 1994

Te horen in Los Heraldos is een krachtige, humorvolle en goed geïnstrumenteerde partituur die doorgaans goed van sfeer is.
8 januari 1994 Brabant Pers - Niels Swinkels

Sterke beelden begeleiden opera Los Heraldos. Voor componiste Ilse van de Kasteelen betekent een schepping van de wereld in klank voornamelijk een warme, stralende, Italiaanse moderne lyriek à la Maderna of Berio....fraai afgewogen ensembles en virtuoze soli vormden een welkome en goed gedoseerde afwisseling. Juist in de lyriek schuilt Van de Kasteelens compositorische kracht.
8 januari 1994 NRC – Ernst Vermeulen